söndag 10 januari 2010

Nattlinne (eller tunika om mamma får som hon vill)




Nu har vi fixat ett nytt syrum till mig som har bra ljus och härlig värme. Det gav som synes resultat.

Så fort jag packat upp tyget sa stora tjejen, som var med att hon ville ha nåt sytt i det. Hon bestämde att det skulle få bli ett nattlinne. Jag var nog mer inne på en tunika till vardags men den kan ju funka som både och.

Mönstret är en gammal tunika som jag klippt isär eftersom den var lite liten och fläckig, sen la jag till nån centimeter på bredd och längd.
Tycker alltid att det är så svårt att få till nederkanten vid bandkantning, den blir ofta lite vågig. Nån som har nåt tips?



5 kommentarer:

  1. Åh först ut med det rosa! Superfint... Jag blir så glad. Hon är supersöt i den:) Ja visst den borde funka till både ock, själv går jag klädd i pyjamas halva dygnet så jag skulle gärna ha en fin en;) /Johanna

    SvaraRadera
  2. Tycker det är svårt att bandkanta nederkant, av samma anledning så jag använder oftast tvillingnål. Men om du vill bandkanta så prova att sy en stickning med vanlig raksöm, icke elastisk. Nackdelen är ju att då blir ju nederkanten helt stum, men jag tycker att det funkar för det behövs ju inte lika mycket stretch där som tex. i en halsringning.

    Mycket snygg tunika/nattlinne!

    /Maria

    SvaraRadera
  3. Vilken söt liten tunika/nattlinne! Verkligen jättefint tyg!

    SvaraRadera
  4. Har visst glömt berätta var jag köpt tyget, det är från Mjuka tyger.

    Tack för alla snälla kommentarer!

    SvaraRadera