fredag 5 februari 2010

Mysklänning sydd med hatkärlek



Jag och velourtyget är inte riktigt kompisar, men nu har vi äntligen kommit något så när överrens. Jag såg en snygg klänning i en webshop och tänkte att en sån kan inte vara så svår att sy själv. Jag bestämde att jag skulle sy av mitt velourtyg eftersom det känns lite vintrigt och mysigt. Började klippa till en klänning och sydde lite, sen skulle jag klippa till mudden i halsen och började klippa, tyckte att det var lite väl tjockt tyg jag klippte i. Smart som jag var hade jag lagt mudden över de tillklippta ärmarna till klänningen, utan att jag märkt det. Jag klippte ett snyggta jack i båda ärmarna, arrrgh. Bara att klippa till nya ärmar men sen la jag ner syningen den kvällen. Tilläggas kan att halsen har jag sytt om två gånger. Jag har lite för lite tålamod ibland när det krånglar.

Sen har jag inte riktigt haft lust att sy klart klännigen, det är så lite tid kvar på kvällarna efter att baren lagts och man har plockat lite. Men idag har jag lyckats sy klart den, äntligen, och jag har fått sy i dagsljus. Jobbade i natt och sov inte så länge, så jag passade på att ta mig lite egentid innan jag ska till dagis och hämta. Nu återstår bara att se om den passar, men det tror jag nog. Jag gillar modellen på klänningen så det kommer att sys fler, men i ett annat tyg.

Tyget kommer från MG-tyger och mudden från stoff o stil.

3 kommentarer:

  1. Blev i alla fall jättefin!

    Känner igen det där när inget fungerar. Har själv haft en sådan sydag idag =)
    Klipper fel, syr fel, sprättar, syr fel igen, då är det bara att ge sig och hoppas på en bättre sydag någon annnan dag.

    SvaraRadera
  2. Vilken skön! Känner igen det där när allt går fel! Det gör vi kanske alla.. Skönt att det blev så bra till slut! :-)

    SvaraRadera
  3. Kikar förbi i mitt surfande efter inspirerande sybloggar. Jätte härliga barnkläder du syr, själv syr jag också mest till mina busungar där hemma och tycker det är superroligt.

    SvaraRadera