söndag 22 november 2009

Snabba kjolen av ett par gamla jeans



Här är ytterligare en förvandling av ett par gamla jeans, man kan göra många olika saker av ett par. Jag har länge velat ha en kort jeanskjol och letat förgäves efter en som sitter bra överallt. Så jag gjorde helt enkelt om ett par jeans som satt bra till en kjol.

Man börjar med att klippa upp benen hela vägen runt, sen klipper man upp lite vid grenen så att man kan lägga lite omlott mitt fram och mitt bak för att få det slätt.
Sen klipper man av ungefär vid knäna på byxbenen och tar de delarna till att lägga in i "trianglarna" som bildas mitt fram och mitt bak.
Man får nåla fast dessa delar så att man ser att kjolen får ett snyggt "fall". Sen är det bara att sy i de båda delarna och sen klipper man av resttyget på baksidan. Det är lättast att bestämma längden på kjolen nu när den bara ska fållas. Jag gjorde min kort, det är bara att klippa och fålla så lång man vill ha den.

Har faktiskt sytt sådana här kjolar förr men det var väl ca,  oj oj, tio år sen. Då sydde jag till mig själv och några kompisar. Hmm, tiden går väldigt fort eller börjar jag bli gammal? 


(Ursäkta den dåliga bildkvaliten, kan inte riktigt med den här kameran ibland)

1 kommentar:

  1. Jag hittade allt hit! =)

    Du har ju gjort jättefina kläder, blir lite sugen jag med att ge mig på barnkläder men jag vet ändå inte. Jag har gjort några försök med muddbyxor men E vill inte ha på sig dom. Han är så himla kräsen.

    Jag har lagt dig i min länklista. Hoppas du inte misstycker.

    //Marie

    SvaraRadera